OBEZITA A OTUŽOVANIE: PRÍBEH SO ŠŤASTNÝM KONCOM?
3. júla 2016
VYTVORTE SI VLASTNÝ JEDÁLNIČEK A SCHUDNITE NATRVALO!
21. septembra 2016

SPOZNAJTE SLNEČNÝ VITAMÍN D – JE EŠTE DÔLEŽITEJŠÍ AKO SI MYSLÍTE

Poznáte jeden z najúčinnejších a zároveň tiež najlacnejších spôsobov ako si zabezpečiť trvalé zdravie? Vystavovanie sa slnečnému žiareniu môže byť napriek niektorým výstrahám oveľa dôležitejšie ako by sa mohlo zdať. Je až zarážajúce koľkí z nás sa pripravujú o „zázračný“ liek, ktorý je k dizpozícií väčšinu roka a úplne zadarmo. Poďme si teda povedať v čom spočíva obrovský význam „slnečného“ vitamínu D.

Hlavným zdrojom vitamínu D je dostatok slnečného svitu (asi 90%) – konkrétne UVB žiarenie dostupné len v určitú časť dňa a za určitých podmienok. Potrava je schopná zabezpečiť zvyčajne len 5 – 10 % zdrojov. Obsahujú ho predovšetkým morské ryby a rybí olej, menšie množstvo je v mäse, vo vaječnom žĺtku, pečeni, tukoch a mliečnych výrobkoch.

Vitamín D má úzku súvislosť s pevnými kosťami, prevenciou porúch pohybového aparátu a zdravými zubami. Spolupracuje s vápnikom a len spoločne tvoria naozaj silnú dvojicu.

Pite mlieko – budete mať zdravé kosti? Alebo nie…?

Samotné kravské mlieko neobsahuje veľa vitamínu D a jeho množstvo závisí od ročného obdobia a kvality krmiva. Aj to jeden z dôvodov prečo tvrdenie „Pite mlieko a budete mať zdravé kosti“ má len obmedzenú platnosť. Je to tak preto, lebo vápnika máme všade dostatok až prebytok, avšak vitamín D (zodpovedný za jeho využitie) je nedostatkový. Obohacovanie mlieka vitamínom D je naozaj neefektívne, jedná sa totiž o menej cennú formu D2, ktorej vstrebateľnosť a využiteľnosť je len zanedbateľná. Nedajte sa nachytať – voľte kvalitné mlieko a mäso, ktoré pre nás znamenajú dostatok vitamínu D3 (aktívna forma vitamínu D).

Pokiaľ máte záujem spoznať unikátne smoothie recepty na pevné a silné kosti a kĺby – nájdete ich v tejto jedinečnej knihe. Obsahuje moje originálne kombinácie s dôrazom na zdravie kostí a kĺbov.

baner-728x90

Možno sa vám zdá, že senzácia okolo tohto vitamínu je až príliš veľká. Vysvetlíme si však, že je to oprávnené. Zoberte do úvahy, že dostatok vitamínu D má schopnosť uchrániť vás pred:

Takto by sme mohli pokračovať skutočne veľmi dlho. Je to hlavne preto, že dostatok resp. nedostatok vitamínu D spúšťa celú kaskádu ďalších procesov a reakcií v našom tele. Vďaka tomu, že priamo ovplyvňuje a podmieňuje hladinu ďalších hormónov a vyjadrenie niektorých génov.

Neobyčajný vitamín alebo hormón?

Takže zisťujeme, že tento tzv. „slnečný“ vitamín je úplne odlišný od všetkých ostatných. V mnohých ohľadoch sa správa skôr ako hormón a to znamená, že naše telo si ho vie vyprodukovať samo. Po vystavení sa slnečnému žiareniu sa vitamín D premieňa v krvnom obehu na aktívnu a využiteľnú formu (kalcitriol – D3). Táto môže potom slúžiť k oprave poškodených buniek po naviazaní sa na receptory v bunkách po celom tele.

Viac energie a menej podkožného tuku

Pokiaľ by sme sa pozreli na výhome_fitness_slidersledky hladiny tohto vitamínu u cukrovkárov 2. typu tak nie je prekvapením, že viac ako polovica z nich nedosahuje ani priemernú úroveň. Rovnako tak obyvatelia severských oblastí platia za nedostatok slnečného žiarenia častokrát krutú daň. Mnoho odborných žurnálov uvádza spojitosť s neplodnosťou resp. zníženou schopnosťou počatia v zimných mesiacoch. Vitamín D totiž ovplyvňuje aj tvorbu mužského pohlavného hormónu testosterónu.

Ten je zaujímavý pre všetkých čo chcú mať dostatok energie, sily, svalov a minimum podkožného tuku. Čiže nielen muži, ale aj ženy! Nezabúdajte, že pohybová aktivita rapídne zvyšuje schopnosť tela budovať pevné kosti a kĺbové spojenia – oveľa viac ako príjem vápnika z nekvalitných mliečnych výrobkov s dlhou trvanlivosťou. Ani pri nižších dávkach vápnika sa nemusíte obávať osteoporózy alebo krivice – za predpokladu systematickej pohybovej aktivity resp. pravidelného pobytu na slnku

Predávkovanie nehrozí

Naše telo má mimoriadnu schopnosť a vlastné mechanizmy ako regulovať hladinu tohto vitamínu a preto sú obavy z predávkovania neopodstatnené. Slnečným žiarením sa predávkovať nedá a suplementami je to možné, ale nepravdepodobné (pri dodržaní dávkovania). Oveľa väčším problémom je naopak jeho nedostatok, najmä po zimných mesiacoch. Väčšina z nás nemá k dispozícií krvné testy avšak aj bez nich môžu byť symptómy jeho nedostatku badateľné. Stačí sa vrátiť k zoznamu vyššie.

Záverečné odporúčania

Ako sa teda správať, aby sme v tejto oblasti vyťažili pre seba čo najviac? Zistili sme, že vitamín D má kľúčový vplyv na naše zdravie. V zime je potrebné dbať na dostatočný príjem z prirodzených zdrojov v strave (morské ryby z lovu a poctivé slovenské živočíšne produkty) a prípadne suplementovať vitamín D vo forme doplnkov (Rybí olej + D3).

Od jari do jesene je potrebné vystavovať sa slnečnému žiareniu (stačí 20 minút denne) – jedných dychom treba však dodať, že slnko musí byť aspoň 50° nad obzorom (jedine vtedy sa nášmu telu dostane benefitov plynúcich z UVB lúčov a tým pádom aj vitamínu D)

Špeciálnu potrebu vitamínu D3 majú obézni ľudia, u ktorých sa ukladá do veľkých zásob tuku a nie je k dispozícií pre potreby buniek. Vo všeobecnosti je problémom vyhýbanie sa kvalitným tukom v potrave, ktoré znemožňuje schopnosť tela tvoriť si zo slnečného žiarenia aktívnu formu vitamínu D.

V prípade, že sa vám tento článok páčil – podporte ho zdieľaním a pomôžete tak aj svojim priateľom.

Nenávidím spam rovnako ako Vy!

Pokiaľ máte záujem len o nové články, inšpirácie a k tomu eBook TOP 7 Princípov optimálnej výživy úplne zdarma tak sa prihláste TU.

Martin Čupka
Martin Čupka
Diplomovaný lektor a tréner životosprávy. Inšpiratívny autor a bloger. Konzultant pre optimálnu výživu a Certifikovaný kondičný tréner. Člen Aliance výživových poradců ČR. Moja vlastná evolúcia životosprávy ma priviedla na cestu hľadania spôsobov ako využiť svoj fyzický aj mentálny potenciál na 100%. Na túto cestu pozývam aj vás!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *