PREČO JE PRE MŇA OTUŽOVANIE POVINNOSŤ A NIE VOĽBA?

Poznáte tvrdrenie, že najlepšie veci na svete sú zadarmo? Chceli by ste pre svoje zdravie spraviť niečo hodnotné? Nemáte však žiadny EXTRA čas ani EXTRA peniaze? Napriek tomu mám pre vás dobré správy! Otužovanie je totiž investícia s minimálnym kapitálom, bez rizika a s doživotnými výnosmi!

Stačí tak málo času? Je to naozaj také úžasné? Hm… Začína sa to podobať na zázračné vety z tele-shoppingu. Toto znie až príliš dobre. Nebojte sa, viete predsa, že falošné skratky na ceste za trvalým zdravím neexistujú.

Na úvod si skúsme zhrnúť hlavné a zásadné benefity otužovania:

  • Pozitívny vplyv na imunitný systém a obranyschopnosť organizmu
  • Podpora chudnutia vďaka zrýchleniu kľudového metabolizmu a tvorbe hnedého tuku
  • Mentálny tréning odolnosti a nácvik prekonávania vlastnej zóny komfortu
  • Skvelé pocity štastia vďaka vyplaveným endorfínom
  • Zrýchlenie regenerácie a viac tréningu za rovnaký čas
  • Zvýšenie citilivosti na hormóny inzulín a leptín (prevencia vzniku diabetu)
  • Efektívny budíček a nakopávač testosterónu

To znie síce všetko veľmi pekne, ale buďme úprimní… To si mám akože dobrovoľne na seba púšťať studenú vodu resp. nechať si na sebe iba trenírky, čiapku a rukavice a ľahnúť si do snehu? Hádam som ešte ako-tak pri zmysloch – či?

Ani ja osobne, pokiaľ by som nepoznal súvislosti a benefity otužovania, asi by som sa na to za 1 deň vykašľal. Toto je miera adaptácie, ktorá sa dosahuje postupným a dlhodobým tréningom. Aj tu platí princíp postupnosti a tak ako sa vaše telo nepremení na telo z obálky časopisu za jeden týždeň, takisto je treba každý deň posúvať svoje limity vždy o stupienok vyššie / ďalej.

Pokiaľ ste súťaživí a motivuje vás porovnávnie s ostatnými tak vedzte, že progres pri otužovaní je doslova raketový! Vzhľadom na to, že vačšina populácie je ešte stále v štádiu – „je mi zima len keď sa na Teba pozerám“ – tak za pár mesiacov systematickej práce môžete byť na tom lepšie ako drvivá väčšina ľudí vo vašom okolí.

voda_komfortna zona

Štrbské pleso a otužovačka

Vybudujte zo seba stroj na spaľovanie tukov!

Otužovanie pomáha vytvárať tzv. hnedý tuk, ktorý je biologicky veľmi aktívny. Zabezpečuje termoreguláciu organizmu a napr. u žien estetické výhody ako napr. tvár bez vrások a pevné poprsie. Tento tuk spôsobuje aj to, že malým deťom jednoducho nie je chladno a preto sa radi odkopávajú.

Naopak „biely tuk“, ktorý je biologicky oveľa menej aktívny spôsobuje to, že tučný človek má doslova studený zadok a napriek nadváhe mu je zima. U žien sa ukladá na neatraktívnych miestach ako je zadok, boky a stehná. V tomto tuku sú izolované všetky toxické látky a telo nám vlastne jeho hromadením zachraňuje život. Extrémnou formou tohto stavu je práve obezita.

Výkyvy chutí a kolísanie hladiny energie

Tzv: „Chladová termogenéza (odpusťte ten výraz) nám urobí službu aj po hormonálnej stránke. Zlepšuje citlivosť tkanív na extra doležité hormóny inzulín a leptín. V preklade to znamená, že ste na najlepšej ceste ako prestať byť pod nadvládou svojich chutí (hormónov) a začať mať kontrolu nad obsahom a objemom skonzumovaného jedla.   

Komentáre
  1. Katarína píše:

    Ahoj Martin,

    ďakujem za super článok!
    Mám otázku, niekoľko mesiacov vždy na konci sprchy si dávam iba studenú vodu. Vydržím niečo okolo 2 min. Posledné tri týždne spím pri max 18 stupňoch.
    Chcela by som pokračovať ďalej. Na základe tvojho článku premýšľam, že by som urobila nasledovné:
    – striedala studenú a teplú sprchu od začiatku sprchy (to som nerobievala, iba studenú na konci). Prípadne si myslíš, že mám zvýšiť počet minút studenej?
    – vyskúšať niečo outdoor žeby už? či mám radšej ešte zlepšiť niečo z predchádzajúceho bodu?
    Ďakujem mockrát za tvoj názor 🙂
    S pozdravom
    Katarína

    • Martin Cupka píše:

      Ahoj,

      ja by som skusil teplu studenu hned od zaciatku, ma to skvely efekt na pruznost a zdravie ciev (stiahnutie vs uvolnenie) a nasledne by som zakoncil studenou.

      Klucove je hlboke dychanie nosom do branice (po uvodnom „lapani po dychu“ pri studenej). Pokial na konci nemas ruzovu pokozku alebo necitis aspon jemne stipanie tak je nacase posunut sa o oevel vyssie aby sa telo malo kam posuvat (adaptovat). Navysuj minuty az na 5 a ked uz budes OK s tym tak pod na outdoor (nie sama prvykrat samozrejme) 🙂

      Spanok v chlade super! Skus este aj studenu vodu pred spanim. Zlepsis produkciu melatoninu a prehlbis si spanok este viac.

      Drzim prsty!!

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *